Sådan udtrykker babyen følelser med sine ansigtsudtryk

Som mennesker udtrykker vi følelser på forskellige måder – med vores stemme, bevægelser og ikke mindst med vores ansigtsudtryk. Den nyfødte baby kan kun udtrykke ganske få følelser med sit ansigt, men i løbet af kort tid vil babyen – med sine forældres hjælp – lære at udtrykke flere og mere nuancerede følelser med sine ansigtsudtryk. Men hvilke følelser kan babyen vise hvornår? Og hvordan støtter man som forælder bedst denne udvikling? Det kan du læse mere om her.

0-1 måneders alderen

Babyen viser interesse

Babyen viser interesse ved at hæve eller rynke øjenbrynene
Babyen viser interesse ved at hæve eller rynke øjenbrynene

Fra fødslen kan babyen udtrykke behag og ubehag1. Men babyen kan mere end det – han/hun kan også med sit ansigt udtrykke interesse. Har du lagt mærke til, at din baby nogle gange ser meget koncentreret eller alvorlig ud? Når babyer enten rynker eller hæver øjenbrynene, er det typisk et udtryk for, at de er interesserede og nysgerrige på det, der sker2. Det kan være, når de kigger på deres forældres ansigter eller får øje på noget spændende i deres omgivelser.

Når babyen viser interesse, kan man som forælder imødekomme og dele denne interesse ved f.eks. at tale om det, babyen kigger på. Det giver barnet en følelse af tryghed at mærke, at I som forældre  ser og reagerer på de små signaler, han/hun viser. Det giver babyen en følelse af at blive set og hørt, hvilket fremmer barnets motivation for at være social3

Har du lagt mærke til, at din baby nogle gange ser meget koncentreret eller alvorlig ud? Når babyer enten rynker eller hæver øjenbrynene, er det typisk et udtryk for, at de er interesserede og nysgerrige på det, der sker
Når babyen viser interesse, kan man som forælder imødekomme og dele denne interesse ved f.eks. at tale om det, babyen kigger på. 

Gråd

Grædende baby
Barnet er fra fødslen god til at vise, når han/hun har et uopfyldt behov, ved at græde

Børn kan græde lige fra fødslen. Gråd er babyens vigtigste redskab til at fortælle om sine behov og vække sine forældres omsorgssystem. Gråden betyder, at babyen bliver trøstet, opnår nærhed fra sine omsorgspersoner og får opfyldt de behov, han/hun har. Nogle gange kan det være let at finde ud af, hvad gråden betyder og som forældre møde og opfylde babyens behov. Andre gange er det ikke så ligetil, og babyen er måske helt utrøstelig. I de situationer kan forælderrollen opleves meget stressende, og man kan komme i tvivl om mange ting. Når ens baby græder og er svær eller umulig at trøste kan det være godt at huske på, at gråd ikke er farligt eller er skadeligt for barnet, så længe man er nærværende og tilbyder trøst.

1-2 måneders alderen

Det sociale smil

Det sociale smil udvikler sig i de relationer, som babyen indgår i og, når han/hun oplever selv at blive smilet til

Forskning viser, at babyer i gennemsnit smiler hvert 5. minut under drømmesøvnen. Barnets smil er altså endnu ikke socialt - der er snarere tale om en refleks4. Når barnet begynder at smile mere bevidst til sine forældre eller andre personer, taler man om, at det sociale smil er opstået. Der er store individuelle forskelle, men typisk ses de første sociale smil, når babyen er mellem 4 og 8 uger gammel5. Når barnet først har lært at smile, vil han/hun typisk begynde at smile mere og mere. 

Det sociale smil udvikler sig i de relationer, som babyen indgår i og, når han/hun oplever selv at blive smilet til. Det sociale smil opstår typisk, når babyen har kigget med interesse på sine forældres ansigt i 3-20 sekunder. Når babyen oplever, at smilet bliver gengældt, så vil babyen typisk smile oftere og oftere4.

2-4 måneders alderen

Babyens første grin

Mor og glad baby

I løbet af 2-4-måneders alderen begynder babyen at blive mere udtryksfuld og udvise mere intense former for glæde, f.eks. ved at smile med åben mund og grine2. Smilet med åben mund kaldes i forskningen for ”play-smile”, da barnet som oftest smiler på denne måde, når han eller hun indgår i et sjovt og legende samspil med sine forældre eller for at udtrykke at ”jeg er klar til at lege”6.

At høre sit barn grine for første gang er en dejlig oplevelse. Mange babyer griner for første gang omkring 3-måneders alderen. Der er dog stor variation i, hvornår præcist det sker. Nogle babyer griner allerede ved 2-måneders alderen, mens andre babyer først begynder at grine omkring 6-måneders alderen. Begge dele er helt normalt7.

Hvad får babyer til at grine?

Selvom alle babyer er forskellige, er der alligevel en række ligheder ved de lege, som mange babyer synes er sjove. Babyer synes typisk, det er sjovt, når deres forældre opbygger en tilpas mængde spænding i legen. Det kan f.eks. være, at man opbygger spænding med sin stemme – taler stille til at begynde med, derefter lidt højere og lidt højere. Eller at man varierer i tempoet i legen eller eksperimenterer med timingen.

En klassisk leg, som er god til at opbygge spænding, er "titte-bøh"-legen, som mange små børn elsker. Elementet med at gemme sig og komme frem igen er med til at bygge spændingen op i legen7I denne video kan du se eksempler på, hvordan man kan opbygge spænding i legen med sin baby.

Som forældre vil man måske opleve, at der kan være kort vej fra grin til gråd. Babyen er endnu ikke så god til at regulere sig selv og sige fra, når det er ved at blive for meget. Derfor er det vigtigt undervejs i legen at holde øje med babyens signaler og skrue ned for intensiteten, når det ser ud til at blive lidt for intenst.

Når babyen griner og intensiteten i legen er høj, vil babyen typisk have brug for en pause efterfølgende8. Som forældre vil man måske opleve, at der kan være kort vej fra grin til gråd. Babyen er endnu ikke så god til at regulere sig selv og sige fra, når det er ved at blive for meget. Derfor er det vigtigt undervejs i legen at holde øje med babyens signaler og skrue ned for intensiteten, når det ser ud til at blive lidt for intenst. Børn viser på forskellige måder, når de har brug for en pause. De kan f.eks. kigge væk, blive kede af det, eller måske bliver deres lyde anderledes (grinet bliver måske mere og mere skingert). Nogle gange kan børn også begynde at hikke og gylpe, hvis intensiteten bliver lidt for høj. Der sker ikke noget ved, at legen nogle gange bliver lidt for intens, så længe man som forælder reagerer, når barnet viser, at han/hun har brug for noget andet. F.eks. at man stopper legen, når babyen viser tegn på, at det ikke er sjovt mere.

Frustration

Frustreret baby med åben, nærmest ”firkantet”, mund
Hos det lille barn kan det være svært at se, om babyen er frustreret eller ked af det. Ofte udtrykker babyen en blanding af de to følelser.

Mens der er relativt stor enighed om, hvornår forskellige positive ansigtsudtryk udvikles, så er forskere mere uenige om, hvornår babyer med deres ansigtsudtryk begynder at vise forskellige negative følelser såsom vrede eller frustration.

Vrede og frustration hos babyer ses typisk, når de oplever begrænsninger eller barrierer. Hos babyer er vrede og frustrerede ansigtsudtryk kendetegnet ved, at brynene er trukket sammen og sænket. Dette står i modsætning til, når de er kede af det, hvor brynene typisk er hævet. Når babyer udtrykker vrede/frustration, har de nogle gange lukket mund og anspændte læber og andre gange en åben, nærmest "firkantet", mund2,9.

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.

Nogle forskere mener, at det allerede omkring 2-måneders alderen er muligt at skelne mellem, hvornår babyer er vrede, og hvornår de er kede af det10. Andre forskere og studier peger på, at babyer i 2-4-måneders alderen ofte viser blandinger af negative følelsesmæssige udtryk, der endnu ikke er adskilt fra hinanden, dvs. at de sjældent giver udtryk for frustration uden også at være kede af det2. På baggrund af dette argumenterer forskerne for, at babyer på denne alder primært udtrykker større eller mindre grader af ubehag frem for forskellige differentierede negative følelser.

Uanset om babyer i denne alder udtrykker forskellige negative følelser eller varierende grader af ubehag, kan det som forælder nogle gange være svært at gætte, hvad babyen føler og har behov for. Man må gøre sit bedste for at møde babyen i de svære følelser.

4-8 måneders alderen

Frustrationen udvikler sig

I løbet af babyens første leveår sker der en tydelig udvikling i måden, babyen udtrykker frustration på. Et forskningsstudie har undersøgt, hvad babyer på hhv. 1, 4 og 7 måneder gør, når de bliver frustrerede. Studiet viste at1:

  • Når 1 måned gamle babyer bliver utilpasse eller kede af det, retter de typisk ikke deres følelser mod noget eller nogen bestemt, men mere diffust ud i rummet.
     
  • Når babyer er 4 måneder gamle, retter de typisk deres frustration mod den ting, der frustrerer dem, f.eks. det stykke legetøj de gerne vil have, men ikke kan nå.
     
  • Når babyer er 7 måneder gamle, vil de typisk i højere grad rette frustrationen mod de personer, der er til stede i rummet, for at få hjælp.
     

Som babyen bliver ældre, bliver han/hun i stigende grad opmærksom på, hvad det er, der frustrerer ham/hende, samt hvem han/hun kan kommunikere denne følelse til for at få hjælp.

Overraskelse og tidlig humor

Overrasket baby

Helt fra starten og baseret på de erfaringer, som babyen gør sig, begynder barnet at danne sig forventninger til verden. Omkring 6-måneders alderen er disse forventninger blevet så stabile, at babyen også begynder at kunne blive overrasket, når noget afviger fra det forventede11. Et overrasket ansigtsudtryk er kendetegnet ved, at babyen hæver sine øjenbryn, spærrer øjnene op og åbner munden. Det er dog forskelligt fra baby til baby, om han eller hun udviser alle disse kendetegn eller om det kun er enkelte elementer, f.eks. den åbne mund2.

Små overraskende handlinger kan være sjove for barnet – f.eks. hvis man som forælder gør noget fjollet, der afviger fra måden, man normalt gør ting på12. Det kunne eksempelvis være ved at tage en kop på hovedet og lege, at det er en hat. Som forælder er man en rollemodel for sit barn og man hjælper sit barn med at forstå, hvordan forskellige situationer skal opfattes. Når man griner og smiler, imens man laver en fjollet handling, hjælper man babyen til at forstå, at der ikke er tale om et uheld, men at det er et bevidst forsøg på at lave sjov. På den måde kan man sige, at babyen er ved at udvikle en helt tidlig form for humor13.

8-12 måneders alderen

Udvikling af frygt og ængstelse

De fleste babyer begynder at udtrykke frygt og ængstelse i relation til fremmede og ved adskillelse fra deres forældre, når de er omkring 8-9 måneder gamle. Det er dog meget forskelligt, i hvilken grad dette kommer til udtryk hos det enkelte barn14 .

Når du trykker på play, accepterer du at den eksterne video-leverandør (YouTube) sætter markedsføringscookies på din computer.

Frygtsomme ansigtsudtryk ligner nærmest en form for negativ overraskelse: Barnet hæver øjenbrynene og spærrer øjnene op (ligesom overraskelse), mens den nedre del af ansigtet er mere anspændt eller udtrykker, at babyen er ked af det, f.eks. en bævrende, sitrende underlæbe2. Nogle babyer begynder at vise frygtsomme ansigtsudtryk i denne periode, men hos andre kan det stadig være svært at adskille frygtsomme ansigtsudtryk fra de øvrige negative ansigtsudtryk. Nogle gange kan babyens bevægelser dog hjælpe en til at forstå hvilken følelse, der er på spil hos ham/hende: Hvis barnet bevæger sig meget lidt eller slet ikke, er det ofte fordi han/hun er bange, mens frustration ofte vil få babyen til at bevæge sig mere.

Både glæde og frustration bliver mere intens

Flere forskningsstudier peger på, at babyer udtrykker flere og mere intense følelser, når de lige har lært at kravle. Studier viser, at babyerne i denne periode både griner og smiler mere15, men også at de udtrykker mere frustration og vrede15,16, særligt hvis de bliver begrænset i deres bevægelsesfrihed17.

Når du trykker på play, accepterer du at den eksterne video-leverandør (YouTube) sætter markedsføringscookies på din computer.

Årsagen til dette er, at når babyer lærer at kravle, kan de udforske deres omgivelser på egen hånd og få fat i ting, som hidtil har været uden for deres rækkevidde. På den måde styrkes babyens oplevelse af selvstændighed og handlekraft, og det giver anledning til en øget ”glæde ved at kunne”. Den øgede autonomi kan dog også give anledning til øget frustration i situationer, hvor babyen oplever begrænsninger, f.eks. hvis babyen skal sidde i en stol og ikke har mulighed for at kravle omkring. Derudover vil de fleste forældre også være nødt til at sætte flere grænser for deres babyer, når de kan bevæge sig på egen hånd, og babyerne får således flere oplevelser med, at deres forældre sætter rammer for barnets adfærd, og nogle gange forhindrer dem i at gøre det, de gerne vil. I denne video kan du høre mere om, hvad man som forælder kan gøre, når ens baby bliver frustreret. 

 

Udviklingen i babyens evne til at udtrykke følelser

Vær opmærksom på, at disse alders-inddelinger er baseret på gennemsnit. Babyer udvikler sig naturligvis i forskelligt tempo og nogle vil nå milepæle tidligere, andre senere.

Fra fødslen: Babyen er interesseret i at have kontakt med sine forældre, men babyens repertoire af ansigtsudtryk er stadigvæk begrænset. Babyen kan udtrykke ubehag, behag og interesse2.

1-2-måneders alderen: Babyen begynder at smile mere bevidst i relationen med andre mennesker (ikke kun i søvne)4.

2-4-måneders alderen: Babyen begynder at udtrykke mere intense former for glæde – smilene bliver flere, og mange babyer griner for første gang i denne periode2,7. Babyen begynder også at kunne udtrykke frustration2,9.

5-6-måneders alderen: Mange babyer begynder at kunne vise overraskede ansigtsudtryk2. Det kan være sjovt, når forældrene gør noget fjollet, som bryder med babyens forventninger – på den måde kan man sige, at babyen er ved at udvikle en tidlig form for humor11,12.

6-8-måneders alderen: I perioden 6-8 måneder begynder de fleste babyer at blive mere aktive i forhold til selv at igangsætte positivt samvær, f.eks. ved at smile til deres forældre4. Babyen bliver mere tydelig i sin måde at kommunikere frustration på og mere bevidst om, hvem der kan hjælpe1.

8-12-måneders alderen: Når babyer begynder at kunne bevæge sig rundt, begynder de typisk også at udtrykke mere intense følelser – både mere intens glæde (glæden ved at kunne) og i andre situationer mere intens frustration15,16,17.
De fleste babyer begynder også (i varierende grad) at udtrykke ængstelse over for fremmede og ved separationer fra deres forældre14.

Forskningen bag:
  1. Witherington D. C., Campos J. J., Harriger J. A., Bryan C., & Margett T. E. (2010). Emotion and its Development in Infancy. In: J. G. Bremner & T.D. Wachs, 2nd eds. The Wiley-Blackwell Handbook of Infant Development. Blackwell Publishing Ltd; 568-591.
  2. Sullivan M. W., & Lewis M. (2003). Emotional Expressions of Young Infants and Children: A Practitioner’s Primer. Infants and Young Children, 16(2), 120-142.

  3. Bigelow A. E., & Power M. (2016). Effects of Maternal Responsiveness in Young Infants’ Social Bidding-Like Behavior during Still Face Task. Infant and Child Development, 25(3), 256-276.
  4. Messinger, D. S., & Fogel, A. (2007). The Interactive Development of Social Smiling. Advances in Child Development and Behavior, 35, 327-366.
  5. Lavelli, M., & Fogel, A. (2013). Interdyad differences in early mother–infant face-to-face communication: Real-time dynamics and developmental pathways. Developmental Psychology, 49(12), 2257–2271.
  6. Messinger, D. S., Mahoor, M. H., Cadavid, S., Chow, S-M., & Cohn, J. F. (2008). Early interactive emotional development. In 2008 IEE 7th International Conference on Development and Learning, ICDL, 232-237.
  7. Addyman, C., & Addyman, I. (2013). The Science of baby laughter. Comedy Studies4(2), 143-153.
  8. Stifter, C. A., & Moyer, D. (1991). The regulation of positive affect: Gaze aversion activity during mother-infant interaction. Infant Behaviour and Development, 14(1), 111-123.
  9. He, J., Hane, A. A., Degnan, K. A., Henderson, H. A., Xu, Q., & Fox, N. A. (2013). Anger and Positive Reactivity in Infancy: Effects on Maternal Report of Surgency and Attention Focusing in Early Childhood. Infancy, 18(2), 184-201.
  10. Lewis, S. The Development of anger (2010). In: M. Potegal, G. Stemmler, & C. Spielberger, (eds) International Handbook of Anger (177-191). New York, NY: Springer
  11. Bigelow, A. E., & Best, C. (2013). Peek-a-What? Infants' Reponse to the Still-Face Task After Normal and Interrupted Peek-a-Boo. Infancy, 18(3), 400-413.
  12. Mireault, G. C., & Reddy, V. (2016). Humor and its Socio-Emotional Emergence. In: Humor in Infants (62). SpringerBriefs in Psychology. Cham: Springer.
  13. Mireault, G. C., Crockenberg, S.C., Sparrow, J. E., Cousineau, K., Pettinato, C., & Woodard, K. (2015). Laughing matters: Infant humor in the contect of parental affect. Journal Experimental Child Psychology, 136, 30-41.
  14. Williamson, A. C., Hubbs-Tait, L., Colaizzi, J., & Huffer, A. (2018). Deepening Connections in Later Infancy: 6 to 12 months. In: A. Morris & A. C. Williamson (eds) Building Early Social and Emotional Relationships with Infants and Toddlers Integrating research and practice (pp. 81–101). Springer Nature Switzerland AG.
  15. Whitney, P. G., & Green, J. A. (2011). Changes in infants' affect related to the onset of independent locomotion. Infant Behavior And Development, 34(3), 459-466.
  16. Zachry, A. H., Goldman, R. L., Gordon, N. F., Lancaster, S. B., Simpson, K. B. & Springer, S. K. (2015). Differences in Happiness after Early Crawling Experience. Journal of Educational and Developmental Psychology, 5(2), 8-13.
  17. Pemberton Roben C. K., Bass A. J., Moore G. A., Murray-Kolb L., Tan P. Z., Gilmore R. O., Buss K. A., Cole P. M., & Teti L. O. (2012). Let Me Go: The influences of Crawling Experience and Temperament on the Development of Anger Expression. Infancy, 17(5), 558-577.

 

Dette projekt er støttet af


Nordea fonden - logo hvid